Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2016. február 24., szerda

Egyszerű ételek régen: árpakása

A köles mellett árpából is laktató kásákat készíthetünk, különféle módon ízesítve.

Rumpoldt[1] egyik legegyszerűbb változata így hangzik:

Árpa egy 1546-os
füveskönyvben[2]
84. Nim Gersten/ vnd seudt sie wol am ersten in einem Wasser/ wasch auß drey oder vier Wassern/ klaub es/ vnd thu es in eine Milch/ laß darmit fein gemach sieden/ biß daß dick wirt/ thu auch reine Butter darain/ vnd laß mit sieden/ saltz vnd gibs warm auff ein Tisch/ geuß lauter Butter/ die wolgeschmack ist/ darüber/ so ist es gut vnd wolgeschmack.  Du magst schönen weissen Zucker darüber streuen oder nicht.

84. Vágy árpát, és először főzd meg jól vízben. Mosd ki három vagy négy vízzel, válogasd ki, és tedd tejbe. Lassan főzd a tejjel, amíg sűrű nem lesz. Tégy bele tiszta vajat, és főzd azzal is. Sózd, tedd asztalra, és önts rá jó ízű vajat, úgy jó és ízletes lesz. Szórhatsz rá fehér cukrot is vagy nem.

A kását reggelire készítettem, és mivel reggelente általában szűkös az idő, az árpát előző este megmostam és éjszakára beáztattam. Reggelre jól megpuhult (ezt a célt szolgálja az receptben leírt vízben főzés is), ekkor ismét átmostam, és feltettem tejben. Amikor besűrűsödött, elkevertem benne egy darab vajat és megsóztam. Cukor helyett – ami kora újkorban egyébként is csak a gazdagok kiváltsága volt – mazsolával édesítettem.



Források
  1. Rumpolt, M.: Ein new Kochbuch. Rumpolt, Frankfurt am Main (1581). Online-kiadás: Herzog August Bibliothek, Wolfenbüttel (2009).
  2. Bock, H.: Kreũter Buch. Rihel, Wendelin, Straßburg (1546). Online-kiadás: Halle, Saale: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt (2010).