Francia-német zsoldoskompánia a XVII. századból
2014. május 30., péntek

Doublet II., 2. rész - anyagok, szabás, varrás

Az előző részben bemutattam a doublet szabásmintájának elkészítését, most a felhasznált anyagokról, a szabásról és az összeállításról írok.

Közbélés
Az első lépés az volt, hogy a papírból kivágott szabásmintával a közbélésnek szánt nyers színű lenvászonból kiszabtam a darabokat. Ezeket összevarrtam, majd a tulajdonosára próbáltam, hogy pontosan alakra tudjam igazítani. Miután megvolt a végleges méret, a felesleges varrásráhagyásokat levágtam, és szétbontottam az összevarrt réteget. A továbbiakban ez szolgált szabásmintául.

Bélés
A bélés szintén nyers színű lenvászonból készült, a méretre igazított közbélés alapján. Ezt szabtam ki másodjára. Az ujjakat és a törzset külön állítottam össze, és félretettem őket. A bélés varrásai aszimmetrikusak, ami annyit jelent, hogy az egyik anyagszélen a varrásráhagyás kétszerese a másiknak. A szélesebb ráhagyást a keskenyebb alá visszahajtva szegtem le. Ennek nyomai látszanak a bélés belső oldalán.

A bélés varrása. Jól látszik a visszahajtott szél levarrása is.

Külső
A külső, sötétpiros gyapjúanyagra ráfektettem a közbélésül szolgáló, korábban már összevarrt és szétbontott darabokat, majd egy ujjnyi ráhagyást hagyva körbevágtam őket. Az egy ujjnyival szélesebb gyapjút körben visszahajtottam a közbélésre, és letűztem. Az így két rétegűvé tett anyagból összevarrtam a törzset és az ujjakat is. Az ujjakat a végleges hossz beállítása után hozzávarrtam a karöltőhöz, majd pelenkaöltésekkel leszegtem.

Próba után beállítottam a bőséget és a nyakkivágást is. A nyak elsőre túl bő lett, így utólag be kellett toldanom két ujjnyit a nyakkivágásba, de miután megnéztem pár korabeli darabot a Patterns of Fashionben[2], ismét megállapítottam, hogy az ilyenféle - akár eltérő anyagból is történő - betoldogatás mindennapos gyakorlat volt a korszakban.

Összeállítás
Az összevarrt külsőbe először bevarrtam az ujjak bélését, majd a karöltőnél a külső réteg ujjhosszára egy keveset ráhagyva vágtam le a végleges méretre. A törzs karkivágását hozzáigazítottam az ujjakéhoz, és összetűztem, és egyúttal a mellrész záródásánál is végig hozzátűztem a külsőhöz. Ezt követően varrtam össze a belső oldal felől az ujjak és a törzs bélését, az anyagszéleket befelé hajtva.

A bélés a karöltőnél

A karöltő varrása közelről. Jól látható a különbség a kar bélésének
és a karöltőnek eltérő varrásmódja között.

A doublet lelógó derékfodra és a gallér némileg eltér a törzs többi részétől, ugyanis ezeket piros vászonnal béleltem, mint olyan elemeket, amelyek esetleg kilátszanak. Ezért aztán ezek külön, a bélés bevarrása után kerültek fel a ruhára.

A lelógó, pirossal bélelt derékfodor a fűzőszalag bevarrása előtt

A derékfodor alá fűzőszalagot varrtam, amelynek az a célja, hogy a nadrágot a doublethez tudjuk erősíteni. A fűzőszalagot egyenes öltésekkel varrtam a derék varrásához, majd a vászon szálai között egy hegyes acélpálcával lyukakat tágítottam, amelyeket leszegtem. A tágítás előnye a vágással szemben, hogy nem szakad meg a szövet, így később nem fog kibomlani az anyag, habár nagy igénybevételnek van kitéve.

A bevarrt fűzőszalag a lyukakkal

Gombok
A doublet gombjai hímzettek. Az alapjuk fagolyó, amelyeket a gomblyukak elszegéséhez használt cérnával hímeztem körbe, a Tudor Taylorban[2] leírt módon: először hat szálat fűztem át a furaton, egyenletesen elosztva a golyó kerülete mentén, és ezeket a szálakat körbeöltve beborítottam be a golyót a gomblyukvarró cérnával.

A jobb mandzsetta három gombja és az ugyanazon cérnával
elszegett gomblyukak

Dísztítés
A doublet díszítése négy elemre korlátozódik: a már említett piros bélésű részekre, a hímzett gombokra, a világospiros ferdepántos szegésre és a hát varrásai fölé varrt világospiros színű szalagokra. Ez utóbbit az alábbi metszeten látható mellény ihlette:

Muskétás a Wapenhandelinghe[3]-ből.
A zöld mellényen jól láthatók a varrásokat takaró,
elütő árnyalatú csíkok

A csíkok a nadrág pirosra festett anyagából készültek. Az anyagból ferdepántokat szabtam, és a két szélét visszahajtva levasaltam. Ezután a hát, a váll és a karöltő varrásai fölé tűztem, és vigyázva, hogy a bélést ne szúrjam át, huroköltésekkel a helyükre varrtam.

A csíkok a kész doubleten

A kész doublet a nadrággal

Források
  1. Arnold, J.: Patterns of Fasion 1560-1620. Macmillan Publishers Ltd, London (1985). ISBN: 0896760839
  2. Mikhaila, N., Malcolm-Davies, J.: The Tudor Tailor: Reconstructing Sixteenth-Century Dress. Costume and Fashion Press, Hollywood (2006). ISBN: 9780896762558
  3. Gheyn, J. de: De Wapenhandelinghe van Roers, Musketten ende Spiesen. (1608)